مقاله پزشکی iranmeet.com
 
عشق رویایی
مطالبی زیبا همراه دانلود

پزشک ایرانی گوگل
پزشک ایرانی گوگل
روزی که از پزشک گوگل تقاضای مصاحبه کردم با مهربانی پذیرفت اما هنگام تعطیلات کریسمس بود و باید منتظر مسئولان گوگل می‌ماندیم تا اجازه مصاحبه بدهند. سر انجام اجازه دادند تا این که سوالاتم را با ایمیل فرستادم. مدت زمان زیادی طول کشید تا خانم ترانه رضوی به سوال‌ها جواب داد. او در پاسخ نوشته بود:” من در روز ۱۴ ساعت کار می‌کنم و این ماه آخر بیشتر از حد معمول بود”

برای ما که از دور چیزهایی راجع به گوگل شنیده‌ایم شاید ۱۴ ساعت کار مفید کمی عجیب به نظر برسد. شاید هم رسانه‌ها بیش از حد در مورد راحتی کارکنان گوگل مبالغه می‌کنند. تصور ما از کار کردن در گوگل لم دادن بر روی کاناپه‌های نرم، بازی در مجموعه ‌ورزشی گوگل، دریافت سهام گوگل و داشتن یک قطعه زمین در جزیره‌ای است که می‌گویند گوگل همه آن را خریده است.

اما در گوگل در مقابل کار زیاد، رفاه و تفریح هم وجود دارد. گوگل به کارمندانش هم امکانات می‌دهد و هم به درستی از آنها استفاده می‌کند. خانم ترانه رضوی پزشک گوگل است. این اولین مصاحبه‌ای است که یک رسانه داخلی با پزشک گوگل ترتیب داده است. با پزشک گوگل بیش از آنکه در مورد فناوری گفتگو کنیم در مورد امکانات داخلی گوگل صحبت کرده‌ایم.

دکتر رضوی در مورد آغاز به کار خود در گوگل می‌گوید:

چهار سال پیش، زمانی‌که گوگل هنوز شرکت نام‌دار و بزرگی نبود، بنیان‌گذارش، ”لری“ و ”سرگی“ تصمیم گرفتند که برای کارکنانشان به غیر از کارهای شرکتی، خدمات دیگری آماده کنند. این دو شخص واقعاً ایده‌های جالبی دارند. به‌طور مثال این فکر رو داشتند که یک پزشک به‌طور مداوم در شرکت باشد و سلامت کارکنان رو زیر نظر بگیرد. من جذب ایده‌های این دو شخص شدم و تصمیم گرفتم به‌صورت موقتی در این شرکت کار کنم. وقتی کارم را در این شرکت شروع کردم، به‌خاطر فضای کوچک شرکت، مطب من در یک کمد بود! اما از ابتدا دیدم که کارم می‌تواند خیلی مفید باشد. کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، معمولاً ناراحتی‌هائی مثل دست، شانه و مچ پیدا می‌کنند و خیلی مهم است که از لحاظ فیزیولوژی کامپیوتر درست روی میز قرار بگیرد و فاصله مناسبی هم با شخص داشته باشد. مخصوصاً برای کسانی که در روز ۱۲ تا ۱۳ ساعت با کامپیوتر کار می‌کنند. البته ما بعد از یک مدت توانستیم این مشکل رو در شرکت گوگل حل کنیم. جوانان حدود ۲۰ ساله معمولاً دکتر نمی‌روند. اما چون من اون‌جا بودم و دیدن من هم براشون راحت بود، می‌آمدند و من اونها رو معاینه می‌کردم. حتی بعضی‌هاشون یک‌سری ناراحتی داشتند که شاید با نرفتن دکتر تا چندین سال تشخیص داده نمی‌شد.

▪ چه‌چیزی درباره سوال‌ها برای شما جالبه؟

ـ دکتر ترانه رضوی: این‌که کارکنان گوگل خیلی دقیق هستند و در زمان شنیدن بیماری و یا علت اون‌ها، باید باهاشون چونه زد! از این نظر که سئوالی می‌پرسند، جواب ساده‌ای رو قبول نمی‌کنند و اکثراً دلیل، سند و حتی انتشارهای تحقیقی می‌خواهند!

▪ روی هم رفته آیا کارکنان گوگل سالم و سلامتند؟

ـ دکتر ترانه رضوی: بله. البته سن‌های کامندان گوگل اکثراً بین ۲۰ تا ۳۰ سال هست. ولی باید همیشه به این‌ها یادآوری کنم. چون اکثراً غرق در کار می‌شن و چیزهای دیگه رو فراموش می‌کنند.

▪ توصیه شما به‌عنوان یک دکتر، به این نوع افراد که ساعت‌ها پشت کامپیوتر می‌نشینند چیه؟

ـ دکتر ترانه رضوی: این روزها مردم خیلی بیشتر از اون چیزی که باید بر روی خوشون فشار میارن و من باید بگم که نگران همه هستم. آموزش بهداشتی باید از اول کار شروع بشه. چیزهای ساده مثل تغذیه و ورزش. اما برای کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند، توصیه من اینه که هر یک ساعت، از پشت کامپیوتر بلند بشوند و دست و پاهاشون رو دراز بکنند و دو دقیقه نفس عمیق بکشند. توصیه دیگه از لحاظ ورزشی اینه که حداقل در روز شش هزار قدم و در حالت ایده‌آل ده هزار قدم راه بروند! و در آخر این‌که در روز حداقل بین پنج تا شش برش میوه یا سبزیجات بخورند. چون میوه و سبزیجات معمولاً جزو تغذیه این افراد نیست.

▪ چگونه وارد گوگل شدید؟ این شرکت در انتخاب کارمندانش بسیار سخت گیر است؟

ـ دکتر ترانه رضوی: بله بسیار سخت می گیرند. در سال یک میلیون تقاضا برای کار در شرکت گوگل وجود دارد که باید از چند آزمون عبور کنند و از این تعداد متقاضی فقط تعداد اندکی استخدام می‌شوند. اما از من برای کار در گوگل دعوت شد و برای من بسیار راحت بود.

▪ کار شما در شرکت گوگل دقیقا چیست؟

ـ دکتر ترانه رضوی: بسیاری از کسانی که در گوگل کار می‌کنند به علت کار زیاد با رایانه ممکن است دچار مشکلات مختلفی شوند، آنها بدون آنکه بدانند مثلا ممکن است بعضی اوقات فشار خونشان بالا برود، بنابراین به جای اینکه بیرون از شرکت به یک مطب بروند، به من مراجعه می‌کنند. یکی دیگر از مسئولیت‌های من نظارت بر تغذیه کارمندان است. در گوگل چند آشپز حرفه‌ای وجود دارد. کافی‌شاپ‌های متعددی هم داخل شرکت وجود دارد. همه آنها روی غذای سالم با افزودنی‌های کمتر و نمک کمتر تمرکز دارند. یک متخصص تغذیه هم وجود دارد که با او گاهی فهرست منوها را بررسی می‌کنیم. فکر می‌کنم که کار زیاد برای سلامتی زیان‌آور است و باعث زندگی بی‌تحرک می‌شود، بنابراین من اینجا هستم تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهم.

▪ ظاهرا شما و آقای امیدکردستانی ازمعدود ایرانیانی هستید که برای گوگل کار می کنید.

ـ دکتر ترانه رضوی: خیر من شاید هفتمین یا هشتمین ایرانی باشم که در شرکت گوگل کار می‌کنم.

▪ دو سال پیش خبری راجع به خریداری یک جزیره برای کارمندان منتشر شد آیا شما به این جزیره رفته اید؟

ـ دکتر ترانه رضوی: تا جایی که من می دانم چنین چیزی وجود ندارد.

▪ کسانی که با رایانه کار می کنند چه مسائلی را باید رعایت کنند تا از بیماری‌ها جلوگیری کنند؟

ـ دکتر ترانه رضوی: از همه لحاظ باید مواظب باشند چون خیلی سخت کار می‌کنند و ساعت‌ها پشت رایانه نشسته‌اند. از تعذیه و ورزش مناسب گرفته تا مسائلی که بر اثر کار زیاد با رایانه به وجود می‌آید واز همچنین فشار روحی و فشارخون که تبعات استفاده زیاد از رایانه است.

▪ درباره وبلاگ‌نویسی خودتان بگویید که چه زمانی شروع کردید و چرا؟

ـ دکتر ترانه رضوی: راستش از گوگل ممنون هستم که مرا با وبلاگ به هموطنانم متصل کرد. مثل این است که یک آرزو برای من برآورده باشد. روزانه نامه‌های محبت آمیز از طرف ایرانیان دریافت می‌کنم که مدیون کار کردن در گوگل هستم.

▪ شنیده شده که آقای سرگئی برین به شما گفته اند که وبلاگ بنویسید؟

ـ دکتر ترانه رضوی: بله به من توصیه کردند که وبلاگ بنویسم. چون با ایمیل برای کارکنان مطالب پزشکی می‌فرستادم و آنها گفتند که این مطالب خیلی مفید هستند. پس چرا کسانی که خارج از شرکت شرکت هستند از آن استفاده نکنند. در ابتدا نوشته‌هایم در وبلاگ اصلی رسمی گوگل، منتشر می‌شد ولی من شروع به نوشتن پست‌های بیشتری کردم و وبلاگم را تحت نام خودم شروع کردم.

▪ آیا تا به حال مدیران گوگل در مورد وبلاگستان فارسی وگسترش اینترنت در ایران به شما نکته‌ای گفته اند؟

ـ دکتر ترانه رضوی: در مورد این نکته اجازه ندارم که جواب بدهم اما می‌توانم بگویم که در صحبت‌هایی که پیش آمده فکر می‌کنند که مردم ایران در استفاده از اینترنت بسیار باهوش هستند. باید بگویم که این باعث افتخارم هست که اینها را می‌شنوم.

▪ موتور جستجوی گوگل محبوبترین موتور جستجوی ایرانیان است. فکر می‌کنید دلیلش چیست؟

ـ در آمریکا هم محبوبترین موتور جستجو گوگل است که فکر می کنم به خاطر کارایی بالای آن باشد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
برچسب:, ::
فرزاد

درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید بعضی وقت ها بعضی چیزها آنقدر تکراری می شوند که حتی تکرارشان آدمی را شگفت زده می کند مانند دوستت دارم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق رویای و آدرس farzad2010.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.